Cari Content Blog Ini

Translate This Blog

Selasa, 4 September 2012

Cara copy file menggunakan CMD

Teknik ni jugak boleh digunakan jika korang nak copy file daripada external storage CD/DVD ataupun pendrive. Kenapa CMD? sebabnya aku suka menda2 yang berkaitan dengan coding ni. Kepada yang belum tahu macam ne nak guna CMD, sila Start > RUN > typekan CMD > ENTER ataupun melalui START > All Program > Command Prompt setelah kotak hitam CMD keluar mulalah type command yang korang nak guna. tak tahu type je help dan enter. Ok pasni da tanak terang lagi menda basic ni.

Beralih pada tajuk asal, untuk copy file guna CMD gunakanlah command kat bawah ni:


  • Buka ‘command prompt’
  • Pergilah ke tempat file yang nak di Copy melalui command CD.. dan gunakan command CD jika perlu, sebab command CD dan CD.. digunakan untuk keluar masuk ke dalam direktory. Kajilah sendiri camne command menukar direktori ini berfungsi. Sila Rujuk previous entry 
  • Untuk copy file sila gunakan command dibawah:
xcopy



Nampak tak kotak hitam tu, mari belaja secara demo yang aku penah buat. masa ni aku nak copy file yang bernama setup-1.bin yang terletak di drive E

Secara default iaitu waktu mula2 bukak, CMD aku akan pegi ke default direktori iaitu C:\user\akmal_sama>  hah kan, sekarang lokasi default ada kat direktori C

Oleh kerana file yang aku nak copy ada kat E, aku typekan E: kat cmd dan ENTER

Sekarang skrin CMD da bawak aku pegi ke direktori E, Lepastu aku nak copy file tadi kat drive D, maka aku type xcopy setup-1a.bin D:\ dan tekan ENTER, pastikan hanya satu jarak ye!

xcopy = command untuk copy file
setup-1a.bin = nama file yang aku nak copy
D:\ = lokasi yang aku nak letak file yang aku copy


Tiada ulasan:

Catat Ulasan